Dziesiąty sezon Veturilo dobiegł końca

Już można jeździć rowerami Veturilo
fot. UM/R. Motyl

Rowery publiczne w Warszawie cieszą się niesłabnącą popularnością. W 10. roku działania jednoślady wypożyczano ponad 3 miliony razy. Sezon Veturilo trwał do końca listopada, a rowery powrócą wraz z początkiem marca 2022 roku.

Rower ważny w pandemii
Okrągły rocznicowy sezon jest jednocześnie drugim przebiegającym w cieniu pandemii. Mimo trudności organizacyjnych i finansowych, jakie niesie ze sobą Covid-19, Warszawa konsekwentnie utrzymuje swój system — niezmiennie największy w Polsce i jeden z największych w skali Europy.

Rower publiczny z założenia stanowi przede wszystkim uzupełnienie transportu zbiorowego obsługując tzw. „pierwszy i ostatni kilometr”. Oznacza to, że zapewnia dojazd do węzłów przesiadkowych oraz umożliwia kontynuację podróży po wyjściu z tramwaju, autobusu czy też metra. Dla niektórych jest również atrakcyjną alternatywą dla posiadania własnego roweru lub wstępem do decyzji o jego zakupie. W dobie coraz większej świadomości ekologicznej mieszkanek oraz mieszkańców i przy jednoczesnej chęci zachowania bezpiecznego dystansu rower stanowi złoty środek.

Stałe zainteresowanie w niepewnych czasach
Zainteresowanie rowerami Veturilo w mijającym sezonie utrzymało się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. Oznacza to, że rowery były wypożyczane łącznie ponad 3,3 mln razy – o ponad 150 tys. więcej niż w rok temu. Rekordowym dniem okazał się 11 kwietnia z 22 963 wypożyczeniami.

To wysokie liczby, biorąc pod uwagę okoliczności. Skala wypożyczeń jest przy tym oczywiście mniejsza niż przed pandemią. To zrozumiałe przy obecnych ograniczeniach wpływających na zmianę stylu życia i pracy w dużych miastach na całym świecie.

Z budżetu miasta finansowanych jest obecnie 300 stacji Veturilo, z ponad 4,5 tys. rowerów. Dodatkiem jest 10 stacji z rowerami ze wspomaganiem elektrycznym (100 rowerów) oraz 6 z rowerkami dziecięcymi (60 rowerów). Istotnym uzupełnieniem systemu są 34 stacje sponsorskie, m.in. pod biurowcami i centrami handlowymi, które zapewniają dodatkowe 400 rowerów.

Cieszy fakt, że względem zeszłego roku nie maleje również zainteresowanie partnerów prywatnych rozwojem systemu. Nieprzypadkowo właśnie na panelach reklamowych Veturilo Warszawa zainaugurowała w tym roku wieloletni projekt „Odkryj rower na nowo” skierowany zarówno do rowerzystów, jak i do zarządców nieruchomości, mający zachęcać do wykorzystywania rowerów w celach transportowych.

Na Veturilo dookoła świata
Z rowerów skorzystało w tym roku ponad 132 tysiące osób. Średni czas jednego wypożyczenia to ok. 28 minut, czyli trochę więcej niż wynosi darmowy okres 20 minut jazdy. Powyżej tej granicy płaci się zaś symboliczną złotówkę. Sezon trwa od początku marca do końca listopada. W tym tym roku warszawianki i warszawiacy wyjeździli łącznie 1 425 628 godzin 33 minuty i 45 sekund.

Warszawski Rower Publiczny powróci
Tegoroczny sezon Veturilo odbył się na mocy umowy „pomostowej” obowiązującej przez jeden rok. Ze względu na sytuację od początku przewidziana była możliwość opcjonalnego przedłużenia jej jeszcze o jeden rok. Warszawa skorzysta z tego prawa. Oznacza to, że w 2022 r. system powróci w niezmienionym kształcie i z tym samym operatorem – firmą Nextbike Polska.

W międzyczasie Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził konsultacje rynkowe z firmami zainteresowanymi udziałem w przetargu na wieloletnią obsługę powiększonego i unowocześnionego Veturilo. Potencjalni wykonawcy zgodnie zwracają uwagę na niestabilny łańcuch dostaw, wysokie ceny materiałów oraz trudności kadrowe i logistyczne wywołane przez pandemię. W takiej sytuacji zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie ciągłości pracy systemu na obecnych zasadach i przygotowywanie się do jego rozwoju w korzystniejszym momencie.

STATYSTYKI:

Najpopularniejsze trasy między stacjami – liczba przejazdów

al. Niepodległości/Batorego – Stefana Banacha/UW – 2 531
Stefana Banacha/UW – al. Niepodległości/Batorego– 2 405
Jastrzębowskiego/SGGW – Metro Ursynów – 2 238
Metro Ursynów – Jastrzębowskiego/SGGW – 2 226
Okocimska/Jana Olbrachta – Jana Olbrachta/Antka Rozpylacza – 2 105
Najpopularniejsze stacje – liczba wypożyczeń

Metro Centrum Nauki Kopernik – 35 744
Centrum Handlowe Arkadia – 35 041
al. Niepodległości – Batorego – 29 662
rondo ONZ – 28 189
al. Jana Pawła II – plac Mirowski – 25 363
Najpopularniejsze stacje – liczba zwrotów

Metro Centrum Nauki Kopernik – 49 067
Centrum Handlowe Arkadia – 37 690
al. Niepodległości – Batorego – 28 886
al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – 26 271
rondo ONZ – 25 288
Najpopularniejsze dni – liczba wypożyczeń

11 kwietnia, niedziela – 22 963
9 maja, niedziela – 22 910
3 czerwca, czwartek – 22 096
6 czerwca, niedziela – 22 083
16 czerwca, środa – 21 907

Grzybu

Komentarze