38. Warszawskie Spotkania Muzyczne
Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich po raz kolejny zaprasza na festiwalowe koncerty. Usłyszymy utwory, których w większości nie znaliśmy, w tym zupełne nowości. Zagrają wspaniali muzycy, zadebiutują na festiwalu kolejni kompozytorzy (także XVII-wieczni). Przywołamy najlepsze i najgorsze czasy Rzeczypospolitej, akademicy ze Lwowa przywiozą nam piękną – wbrew złym czasom – muzykę, po latach przerwy powitamy orkiestrę symfoniczną w pełnym składzie, a festiwal zakończymy w niesamowitej przestrzeni postnowoczesnego kościoła na Ursynowie.
Na koncercie rodzinnym tym razem będą bajki. Bajki będą wyłącznie dźwiękowe, elektroniczne i wyobrażone, a oprowadzi po nich znakomity przewodnik. Nie pomoże nam tylko ocenić, które z bajek są dla dzieci, a które dla ich rodziców. Cóż, i tak coraz trudniej to rozróżnić.
Jarosław Siwiński
Dyrektor Artystyczny
38. Warszawskich Spotkań Muzycznych
Dyrektor Artystyczny
38. Warszawskich Spotkań Muzycznych
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest bezpłatny
Piątek 10 maja, godz. 19:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, ul. Morskie Oko 2
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, ul. Morskie Oko 2
CZASY ŚWIETNOŚCI
Wirtuozi skrzypiec XVII-wiecznej Rzeczpospolitej
Wirtuozi skrzypiec XVII-wiecznej Rzeczpospolitej
Wróćmy na chwilę do czasów, kiedy Rzeczpospolita cieszyła się względnym pokojem i dostatkiem, a ambicją króla i dworów magnackich było posiadanie własnej kapeli – lepszej i pokaźniejszej od innych.
Czasy złote, z których pozostało niewiele… Tym bardziej powinniśmy ich odpryski traktować tak, jak na to zasługują – bo są ze złota właśnie. A skoro o złocie mowa – na Spotkaniach unikamy dzieł powszechnie znanych, jednak warto czasem zrobić wyjątek. Chaconna z II Partity Jana Sebastiana Bacha, w transkrypcji Johannesa Brahmsa, zagrana przez Liliannę Stawarz – to po prostu trzeba usłyszeć.
Czasy złote, z których pozostało niewiele… Tym bardziej powinniśmy ich odpryski traktować tak, jak na to zasługują – bo są ze złota właśnie. A skoro o złocie mowa – na Spotkaniach unikamy dzieł powszechnie znanych, jednak warto czasem zrobić wyjątek. Chaconna z II Partity Jana Sebastiana Bacha, w transkrypcji Johannesa Brahmsa, zagrana przez Liliannę Stawarz – to po prostu trzeba usłyszeć.
𝗪𝗬𝗞𝗢𝗡𝗔𝗪𝗖𝗬
Lilianna Stawarz – klawesyn
Grzegorz Lalek – skrzypce barokowe
Grzegorz Lalek – skrzypce barokowe
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Tarquinio Merula – (1595-1665) Sonata Prima (wyd. 1624)
Adam Jarzębski – (1590-1649) Concerto Primo (wyd. 1627)
Tarquinio Merula – Sonata Seconda (wyd. 1624)
Adam Jarzębski – Concerto Secondo (wyd. 1627)
Aldebrando Subissati – (1606-1677) Sonata IX „Ave Virgo” (rps 1675)
Henryk Doebelius – (1650-1693) Sonata IV C-dur na skrzypce i b.c. (rps ok. 1670)
Tarquinio Merula – (1595-1665) Sonata Prima (wyd. 1624)
Adam Jarzębski – (1590-1649) Concerto Primo (wyd. 1627)
Tarquinio Merula – Sonata Seconda (wyd. 1624)
Adam Jarzębski – Concerto Secondo (wyd. 1627)
Aldebrando Subissati – (1606-1677) Sonata IX „Ave Virgo” (rps 1675)
Henryk Doebelius – (1650-1693) Sonata IV C-dur na skrzypce i b.c. (rps ok. 1670)
P R Z E R W A
Aldebrando Subissati – Sonata XVIII „Ut audivit” (rps 1675)
Jan Sebastian Bach – (1685-1750) Chaconne z II Partity d-moll, BWV 1004 (1717-1720, opr. Johannes Brahms 1877)
Henryk Doebelius – Sonata II e-moll na skrzypce i b.c. (rps ok. 1670)
Aldebrando Subissa – Sonata XX (rps 1675)
Jan Sebastian Bach – (1685-1750) Chaconne z II Partity d-moll, BWV 1004 (1717-1720, opr. Johannes Brahms 1877)
Henryk Doebelius – Sonata II e-moll na skrzypce i b.c. (rps ok. 1670)
Aldebrando Subissa – Sonata XX (rps 1675)
Sobota 11 maja, godz. 19:00
Kościół Ewangelicko-Reformowany, Al. Solidarności 76a
Kościół Ewangelicko-Reformowany, Al. Solidarności 76a
POWSTANIE 44
Nowa muzyka dla Powstania Warszawskiego
Nowa muzyka dla Powstania Warszawskiego
Warszawskie Spotkania Muzyczne nie mogłyby zapomnieć o tej rocznicy. Niewiele jest nowej muzyki poświęconej Powstaniu Warszawskiemu. Jednak, dzięki Polskiemu Towarzystwu Muzyki Współczesnej, 10 lat temu powstały trzy znaczące kompozycje, a obecnie, dzięki festiwalowi, dołączają do nich kolejne dwa utwory o specjalnym składzie instrumentalnym. Przestrzeń, w której zabrzmią, to więcej niż tylko długi pogłos mierzony w sekundach…
𝗪𝗬𝗞𝗢𝗡𝗔𝗪𝗖𝗬
Chopin University Modern Ensemble
Ignacy Zalewski – dyrygent
Chopin University Modern Ensemble
Ignacy Zalewski – dyrygent
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Przemysław Pacek – Ekstensje na ensemble dęty i dwóch perkusistów (2024)*
Alicja Gronau – Ten dzień, ta godzina na zespół kameralny (2024)**
Aleksander Kościów – Św. Jacek, 02.09.44 – pamięci poległych Powstańców Warszawskich (2014)
Przemysław Pacek – Ekstensje na ensemble dęty i dwóch perkusistów (2024)*
Alicja Gronau – Ten dzień, ta godzina na zespół kameralny (2024)**
Aleksander Kościów – Św. Jacek, 02.09.44 – pamięci poległych Powstańców Warszawskich (2014)
Niedziela 12 maja, godz. 11:00 i 13:00
Teatr Stara Prochownia, ul. Boleść 2
Teatr Stara Prochownia, ul. Boleść 2
DŹWIĘKOJAD
Koncert muzyki elektroakustycznej dla dzieci
Koncert muzyki elektroakustycznej dla dzieci
Jak nie zgubić się w świecie termitów, cukierkowych zegarów, kosmitów karmionych dźwiękami, baśni i nie-baśni? Nie bójcie się, nawet smok Dźwiękojad niestraszny jest Grzegorzowi, który poprowadzi publiczność przez światy zupełnie nieznane, wykreowane samym dźwiękiem.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc warto zarejestrować się wcześniej poprzez formularz internetowy lub e-mail: promocja@wsm.art.pl
Grzegorz Ociepka – przewodnik publiczności
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Patryk Zakrocki – Fabryka cukierków
Jarosław Siwiński – Lokomotywa (2003)
Daria Jabłońska – Królowa śniegu
Jarosław Kordaczuk – Termity jedzą bity (2007)
Katarzyna Taborowska – Bałwan
Jarosław Siwiński – Maszyna Czasu (2005)
Sławomir Kupczak – Senbaśnie
Jarosław Kordaczuk – Komary śpiące na łące (2007)
Edward Sielicki – Dźwiękojad (1995)
Patryk Zakrocki – Fabryka cukierków
Jarosław Siwiński – Lokomotywa (2003)
Daria Jabłońska – Królowa śniegu
Jarosław Kordaczuk – Termity jedzą bity (2007)
Katarzyna Taborowska – Bałwan
Jarosław Siwiński – Maszyna Czasu (2005)
Sławomir Kupczak – Senbaśnie
Jarosław Kordaczuk – Komary śpiące na łące (2007)
Edward Sielicki – Dźwiękojad (1995)
Poniedziałek 13 maja, godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
FANTASTYCZNA TRÓJKA
Dwa flety i fortepian – muzyka dla wirtuozów
Dwa flety i fortepian – muzyka dla wirtuozów
Większość z przedstawionych na koncercie utworów powstała specjalnie z myślą o tych właśnie wykonawcach, laureatach licznych nagród, którzy jak mało kto przyczyniają się do rozwoju nowej polskiej muzyki. Awangarda, neoklasyka, jazz, improwizacje, a nawet dodekafonia w służbie telewizyjnego programu rolniczego – będzie czego słuchać…
𝗪𝗬𝗞𝗢𝗡𝗔𝗪𝗖𝗬
Agata Kielar-Długosz – flet
Łukasz Długosz – flet
Andrzej Jungiewicz – fortepian
Agata Kielar-Długosz – flet
Łukasz Długosz – flet
Andrzej Jungiewicz – fortepian
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Władysław Żeleński (1837-1921) – Barkarola na 2 flety i fortepian (transkrypcja)
Iwona Kisiel – Lovespell na 2 flety i fortepian (2020)
Grażyna Pstrokońska-Nawratil – Avalanche Sonata na 2 flety i fortepian (2023)
Adam Sławiński – Dodecanzonetta na 2 flety (2018)
Franciszek Doppler (1821-1883) – Andante i Rondo na 2 flety i fortepian (1856)
Piotr Moss – Berceuses pour Hugo na 2 flety (2012)
Ignacy Zalewski – Karuna na 2 flety i fortepian (2022)*
Jarosław Siwiński – Gismondo na 2 flety i fortepian (2020)
Władysław Żeleński (1837-1921) – Barkarola na 2 flety i fortepian (transkrypcja)
Iwona Kisiel – Lovespell na 2 flety i fortepian (2020)
Grażyna Pstrokońska-Nawratil – Avalanche Sonata na 2 flety i fortepian (2023)
Adam Sławiński – Dodecanzonetta na 2 flety (2018)
Franciszek Doppler (1821-1883) – Andante i Rondo na 2 flety i fortepian (1856)
Piotr Moss – Berceuses pour Hugo na 2 flety (2012)
Ignacy Zalewski – Karuna na 2 flety i fortepian (2022)*
Jarosław Siwiński – Gismondo na 2 flety i fortepian (2020)
Wtorek 14 maja, godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
EKSPRES LWÓW – WARSZAWA
Lwowski Sekstet Fortepianowy
Lwowski Sekstet Fortepianowy
Zespół znakomitych lwowskich solistów pod kierunkiem Natalii Rewakowicz przedstawi historię muzyki ukraińskiej w trzech odsłonach: abstrakcyjno-mistycznym Simurgh-Quintet Victorii Polevej z początku naszego wieku, ponad stuletnich, klasycznych Wariacjach c-moll Wasyla Barwińskiego, uważanego za ojca muzyki ukraińskiej, i ukończonych niedawno, przezabawnych Przygodach Krysi Zoltana Almashiego. Bartosz Kowalski naszkicuje swoją Prismą tyleż piękny co tajemniczy, polski kontekst tej historii.
𝗪𝗬𝗞𝗢𝗡𝗔𝗪𝗖𝗬
Lwowski Sekstet Fortepianowy w składzie:
Marta Semczyszyn – skrzypce
Wiktoria Tytarenko – skrzypce
Lubow Wojtowycz – altówka
Olga Szutko – wiolonczela
Iwan Łychowyd – kontrabas
Natalia Rewakowicz – fortepian
Lwowski Sekstet Fortepianowy w składzie:
Marta Semczyszyn – skrzypce
Wiktoria Tytarenko – skrzypce
Lubow Wojtowycz – altówka
Olga Szutko – wiolonczela
Iwan Łychowyd – kontrabas
Natalia Rewakowicz – fortepian
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Victoria Poleva – Kwintet fortepianowy „Simurgh-Quintet” ( 2000-2010)
Wasyl Barwiński – (1888-1963) Sekstet fortepianowy „Wariacje c-moll” (1916)
Victoria Poleva – Kwintet fortepianowy „Simurgh-Quintet” ( 2000-2010)
Wasyl Barwiński – (1888-1963) Sekstet fortepianowy „Wariacje c-moll” (1916)
P R Z E R W A
Bartosz Kowalski-Banasewicz – Kwintet fortepianowy „Prisma” (2014)
I. Mysteries
II. Memories
III. Escape
Zoltan Almashi – Sekstet fortepianowy „Przygody Krysi” (2024)
I. Introdukcja
II. Krysia, Krysia…
III. Czas bieży
IV. Miasto
V. Taniec
VI. Przykra historia
VII. Epilog
I. Mysteries
II. Memories
III. Escape
Zoltan Almashi – Sekstet fortepianowy „Przygody Krysi” (2024)
I. Introdukcja
II. Krysia, Krysia…
III. Czas bieży
IV. Miasto
V. Taniec
VI. Przykra historia
VII. Epilog
Środa 15 maja, godz. 19:00
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
FIGURY ONIRYCZNE I ORKIESTROWE
Zaprasza Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Zaprasza Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Zespół symfoniczny to niezwykły aparat wykonawczy, w pełnym składzie dawno na naszym festiwalu nie widziany. Orkiestra Polskiego Radia przedstawi utwory skomponowane w ostatnich latach, w tym dwa prawykonania. Kompozytorzy różnych generacji, wszyscy związani z Warszawą ale tworzący w bardzo odmiennych, indywidualnych stylistykach – wielka uczta dla uszu, umysłu i duszy.
𝗪𝗬𝗞𝗢𝗡𝗔𝗪𝗖𝗬
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza – dyrygent
Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa
Alicja Matuszczyk – obój
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza – dyrygent
Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa
Alicja Matuszczyk – obój
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Romuald Twardowski (1930-2024) – Smuga cienia na orkiestrę smyczkową (2017)
Zbigniew Bagiński – Deux morceaux na orkiestrę (2021)
Tomasz Opałka – Hypersphere na orkiestrę (2024)*
Aldona Nawrocka – RE_al fresco na harfę, perkusję i smyczki (2024)*
Aleksandra Chmielewska – Figury oniryczne na orkiestrę (2022)
Maciej Zieliński – Arpoboe na obój, harfę i dwa zespoły orkiestrowe (2023)
Romuald Twardowski (1930-2024) – Smuga cienia na orkiestrę smyczkową (2017)
Zbigniew Bagiński – Deux morceaux na orkiestrę (2021)
Tomasz Opałka – Hypersphere na orkiestrę (2024)*
Aldona Nawrocka – RE_al fresco na harfę, perkusję i smyczki (2024)*
Aleksandra Chmielewska – Figury oniryczne na orkiestrę (2022)
Maciej Zieliński – Arpoboe na obój, harfę i dwa zespoły orkiestrowe (2023)
Niedziela 19 maja, godz. 16:00
Kościół pw. Wniebowstąpienia Pańskiego, Al. Komisji Edukacji Narodowej 101
Kościół pw. Wniebowstąpienia Pańskiego, Al. Komisji Edukacji Narodowej 101
…IN CAELO, ET IN TERRA…
Od chorału do współczesności
Od chorału do współczesności
Znakomity chór VRC wypełni muzyką przestrzeń znanego, także wśród miłośników architektury, postmodernistycznego kościoła na Ursynowie. Niezwykła historia obrazu Matki Boskiej Ursynowskiej, mistyczne utwory kompozytorów skandynawskich, kołysanki, fragmenty mszy… Zielone Świątki i północ Europy mają ze sobą więcej wspólnego, niż nam się wydaje.
𝗪𝗬𝗞𝗢𝗡𝗔𝗪𝗖𝗬
Chór VRC
Joanna Maluga – dyrygent
Marta Dziewanowska-Pachowska – dyrygent
Chór VRC
Joanna Maluga – dyrygent
Marta Dziewanowska-Pachowska – dyrygent
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Jan Sandström – Es ist ein Ros entsprungen
Zuzanna Koziej – Zaświeć nisiądzu (opr.)
Jēkabs Jančevskis – Atsalums
Romuald Twardowski (1930-2024) – Pater noster
Sławomir Czarnecki – Mater Dei Ursynoviensis
Marek Raczyński – Mój Ójcze na chór mieszany a cappella (2014)
Pekka Kostiainen – Jaakobin isot pojat (The Sons of Jacob)
Rafał Stradomski – Kyrie, Gloria, Agnus Dei (2015)
Gunnar Eriksson – Norwegian Lullaby (opr.)
Knut Nystedt (1915-2014) – Gloria z Missa brevis
Adam Sławiński – Dookoła noc się stała
Jan Sandström – Es ist ein Ros entsprungen
Zuzanna Koziej – Zaświeć nisiądzu (opr.)
Jēkabs Jančevskis – Atsalums
Romuald Twardowski (1930-2024) – Pater noster
Sławomir Czarnecki – Mater Dei Ursynoviensis
Marek Raczyński – Mój Ójcze na chór mieszany a cappella (2014)
Pekka Kostiainen – Jaakobin isot pojat (The Sons of Jacob)
Rafał Stradomski – Kyrie, Gloria, Agnus Dei (2015)
Gunnar Eriksson – Norwegian Lullaby (opr.)
Knut Nystedt (1915-2014) – Gloria z Missa brevis
Adam Sławiński – Dookoła noc się stała
WSTĘP NA WSZYSTKIE WYDARZENIA JEST BEZPŁATNY
Do zobaczenia!
* prawykonanie
** prawykonanie, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzącyc z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego
przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
** prawykonanie, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzącyc z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego
przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Latest posts by Grzybu (see all)
- Koncert „Wspólna Niepodległa” na 11 listopada - 7 listopada 2024
- STAND – UP w Lolku! - 20 października 2024
- Festiwal Klasyka Warszawy 2024 - 9 października 2024