Festiwal Teatralny „Świat mało Znany”

Festiwal Teatralny
„Świat Mało Znany”

Data: 17-18 Listopada 2017, piątek
Godzina: 19:00
Warszawa, Klub Karuzela ul. Konarskiego 85

PIĄTEK
17 listpada 2017

15:00 Spotkanie z aktorami i reżyserami teatrów w Miejscu Aktywności Lokalnej „Dwa Jelonki”
ul. Powstańców Śląskich 44

Spektakle
19:00 – teatr Biuro Rzeczy Osobistych „Miasto moje”
20:00 – TeatRazem + Remont Pomp „ONI”

SOBOTA
18 listopada 2017

11:00 – 12:00 warsztaty muzyczne i teatralne prowadzone przez aktorów – zapisy laadamek@wp.pl

Spektakle + koncert
18:00 – 18:30 – Teatr Ubogi Relacji „On i ona”
19:00 – 19:30 – Zgoda „Autobus”
20:00 – Koncert Remontu Pomp z Raphaelem Rogińskim

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

—–

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych
Spektakl: „Miasto moje”
Reżyser: Zbigniew Biegajło
Spektakl Moje miasto ukazuje wybrane miejsca i wydarzenia z kilkudziesięcioletniej historii Gdyni. Powolnie snujące się plastyczne obrazy zawierają osobistą rejestrację zdarzeń z życia aktorów, ich rodzin i mieszkańców miasta. W spektaklu zespół umieścił cząstkę siebie związaną z regionem, w którym duch kaszubskiej tradycji odradza się. Przedstawienie jest również komunikatem o możliwościach i potrzebie aktywnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym.
TeatRazem i Remont Pomp
Spektakl: ONI
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Muzyka: Jarek Marciszewski/Remont Pomp

Spektakl to wynik rozmów. Rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Rozmów o braku rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Kim są ONI w świecie osób pełnosprawnych. Może stanowią plemię jakieś obcej cywilizacji, które nieustannie próbujemy rehabilitować, dostosowywać, porównywać. A może to nasz świat po prostu tak wygląda. Dążymy do czegoś czego nie potrafimy nazwać i zmuszamy innych by robili to samo. Normalność i nienormalność. Kategoria. Sort. Dzielimy wszystko wokół siebie. Przyznajemy, dajemy, odbieramy, decydujemy. Bo wiemy lepiej. Wiemy lepiej?

Teatr Ubogi Relacji
Spektakl: On i Ona. Bajka bez morału
Reżyseria: Jacek Spica,
Scenariusz: zespół TUR.
Kostiumy: Gosia Golińska

Spektakl „On i Ona. Bajka bez morału” to prosta historia kobiety i mężczyzny, którzy próbując do siebie się zbliżyć przechodzą ciężką drogę.

Teatr ZGODA:
Spektakl: Autobus
Reżyseria: Agata Sidorek
Teatr Zgoda powstał w 2006 r. w Bemowskim Centrum Kultury.
Jego reżyserem jest Agata Sidorek, która mówi o Teatrze ZGODA jako o teatrze „z pogranicza”, ponieważ wychodzi on poza stereotypy, jakie mamy w swoich głowach na temat tej formy sztuki.
Teatr współtworzy Zbyszek Gozdecki – specjalista od muzycznej oprawy spektakli, który przy kilku pierwszych spektaklach budował muzykę współpracując z aktorami i czyniąc z nich współtwórców, a przy spektaklu „Autobus” zaprosił do działania kilku muzyków by razem przygotować muzykę na żywo.
O spektaklu:
Aktorzy Teatru Zgoda w spektaklu „Autobus” odsłaniają przed widzami kawałek swojego intymnego świata. W dwóch ujęciach, z dwóch różnych perspektyw opowiadają historię, której niewątpliwą zaletą jest jej szeroka dostępność, także dla odbiorców niewidomych i niesłyszących.
Autobus część 1.
Teatr pozbawiony strony wizualnej, to wyzwanie. Nie ma gestów, mimiki, gry świateł. Scenografia ograniczona jest do minimum.
W takich warunkach otwiera się jednak przestrzeń, w której wydobywa się to, co w spektaklu może „zagrać” dla osób pozbawionych zmysłu wzroku. Doświadczanie cenne i niecodzienne, dla wszystkich.
Gdzie zabierze nas „Autobus” Teatru Zgoda? Dedykowany osobom niewidzącym, zabiera nas do … Strefy Mroku. Ci, którzy pamiętają serial już dobrze wiedzą, że będzie niezwykle. Podróżujemy w ciemności. Oczy są uśpione, ale nie jedziemy w kierunku zwykłego słuchowiska. Akcja, a raczej zwroty akcji wikłają większość naszych zmysłów. Usatysfakcjonowani być powinni i miłośnicy love story i ci, co się lubią bać.
Wdzięczny motyw podróży ma tu dość surrealistyczne oblicze. Niczym w intensywnym śnie płynnie zmieniamy okoliczności przyrody, lecz także stany emocjonalne. Czasem będzie to jazda bez trzymanki, bo jak inaczej w pół godziny znaleźć się nad morzem, gonić króliczka i uciekać przed potworem? Nie wszystko daje się wytłumaczyć – najważniejsze to otworzyć się na przeżywanie spektaklu i dać się pochłonąć zabawie.
Autobus część 2.
Już od marca 2017 r. Teatr Zgoda zaprasza na ciąg dalszy wspólnej przejażdżki. Szczególnie gorąco na drugą część „Autobusu” zaprasza osoby niesłyszące, ale równie mocno, widzów słyszących.
Warto kontynuować tę teatralną podróż, by teraz także wzrokowo odbierać zmieniające się krajobrazy i sytuacje. Warto, gdyż jak głosi dość wytarty frazes, podróże kształcą. A zwłaszcza te, w głąb siebie, w lekkim oderwaniu od czasu i przestrzeni. Właśnie tym doświadczeniem, dzielą się z nami bohaterowie spektaklu. Kolejne przystanki w historii zagranej głównie obrazem i dźwiękiem, to zwroty ku sentymentalnym wspomnieniom, to także próby ucieczki od własnych lęków, to momenty oderwanie się od ziemi, by za chwilę utknąć gdzieś głęboko pod jej powierzchnią. Powoli stajemy się świadkami prawdziwych, życiowych zakrętów. Będzie nostalgia, strach i zdziwienie. Będzie szczęście i ukojenie. Bo przecież zmienność stanów ducha i umysłu to w podróży pewny proces. Pewne jest, że wszystko płynie, reszta może być iluzją.

Agnieszka Pałęcka

Remont Pomp – zespół grający muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną, który powstał w 2004 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Inspiracją zespołu jest muzyka etniczna z naciskiem na bogactwo muzyki afrykańskiej. Remont Pomp odkrywa także przestrzenie muzyki eksperymentalnej grając na przedmiotach na co dzień nie kojarzonych z muzyką. Jako przykład mogą służyć utwory wykonywane na stole, szklankach, kieliszkach, dzbanach czy też beczkach.

Zespół ma w swoim dorobku dwie płyty. Pierwsza pt: „Złota Platyna” wydana w 2012 roku została nagrana z Mikołajem Trzaską i Majkiem Majkowskim. Kolejną płytę pt: „Pomp Power” zespół nagrał z Mikołajem Trzaską, ukazał się ona w grudniu 2016 roku nakładem wydawnictwa kilogram records. Dzięki tym spotkaniom muzyka zespołu na płytach zyskała bardziej free jazzowo, improwizowany charakter.
Remont Pomp zagrał wiele koncertów w trójmieście jak i innych miastach Polski. Grał również za granicą w krajach tj: w Izrael, Niemcy, Słowacja, Irlandia Półnpcna i Szkocja. Największym międzynarodowym osiągnięciem zespołu była ponad 2 tygodniowo trasa w Australii wraz z Mikołajem Trzaską, Rabih Behaini oraz zespołami The Useless Assembly, Tralala Blip, podczas której zespół zagrał 5 koncertów w: Sydney, Melbourne, Brisbane, Lismore i Wagga Wagga.
Remont Pomp – link
Raphael Rogiński – Gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym.
Głęboko związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską, takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach, jak i konsultantem w ramach projektów z nią związanych. Gra też muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne, występując z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej – blues i rock lat 60. – to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego, która to przefiltrowana daje o sobie znać w zespołach, jak i koncertach solo.
Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 50. i 60. jest podstawą jego brzmienia. Z inspiracji muzyką eksperymentalną Ameryki (Harry Partch, Henry Cowell i inni) powstał zespół Spinalonga, a bluesową – Wovoka. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha”, w którym muzyka Bacha wykonana jest na gitarach preparowanych. Równolegle muzyk jest zaangażowany w projekty związane ze światową sceną nowego jazzu.

Grzybu
Latest posts by Grzybu (see all)

Komentarze