Games for Impact | Festiwal gier zaangażowanych społecznie

Gry zazwyczaj kojarzą się z rozrywką, ale aspiracje ich twórców od wielu lat sięgają znacznie wyżej. Współczesne gry pełnią znacznie więcej funkcji – diagnozują problemy społeczne, angażują graczy w dyskusję o ekonomii, wojnie, polityce czy zdrowiu psychicznym, a niekiedy wspomagają procesy edukacyjne i terapeutyczne, tym samym zmieniając świat na lepsze.

Kilka lat temu olbrzymi sukces odniosła gra This War of Mine polskiego 11 bit studios, opowiadająca o dramacie cywili w mieście pogrążonym w wojennym chaosie. Ogromne wrażenie na graczach wywarła gra That Dragon, Cancer – w której Amy i Ryan Green udokumentowali swoje zmagania z chorobą nowotworową syna oraz żałobę po jego śmierci. O depresji opowiadało polskie Indygo, a o dramacie wojennym widzianym oczami dziecka – świeżo wydane My Memory of Us.

Podczas Games for Impact chcemy porozmawiać o tym trendzie, poznać środowisko twórców gier z ludźmi ze świata edukacji, medycyny czy socjologii i wspólnie odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań. Czy gry zaangażowane są potrzebne? Czy mogą znaleźć swoje zastosowanie w medycynie czy edukacji? Do kogo są skierowane? I czy faktycznie można zmieniać świat poprzez gry?

Festiwal otworzą goście specjalni: Asi Burak z nowojorskiego Games for Change opowie o historii gier zaangażowanych, Jurriaan Van Rijsvijk z Games for Health Europe – o medycznych zastosowaniach gier, a Rafał Legiędź z Solidbrain o tym jak technologie VR/AR/XR mogą zmienić świat na lepsze. Inaugurację uświetni koncert zespołu JAAA! z wizualizacjami Karoliny Głusiec oraz montażem materiałów wideo z gier uczestniczących w festiwalu

Festiwal jest skierowany do kilku grup – mediów branżowych i głównego nurtu; twórców gier, zwłaszcza z sektora niezależnego, dla których Games for Impact może być miejscem wymiany pomysłów; instytucji, sponsorów i aktywistów z obszarów łączących się z tematem prezentowanych gier oraz graczy, którzy będą mogli poszerzyć swoją wiedzę o informacje uzyskane bezpośrednio od twórców.

Piątek – 30 listopada

Changing the Game | Prezentacje keynote

18:00 Gry zaangażowane społecznie: historia ruchu – Asi Burak, Games For Change (USA)

18:20 Zabawa kontra powaga – perspektywa twórcy – Paweł Miechowski, 11 bit studios (PL)

18:40 Gry, które leczą – Jurriaan van Rijswijk, Games for Health Europe (NED)

19:00 Technologie VR/AR/XR i zmiana społeczna – Rafał Legiędź, Solidbrain (PL)

 

JAAA! Spektakl audiowizualny

20:30 Jaaa! – spektakl audiowizualny z wizualizacjami z wybranych gier uczestniczących w festiwalu

 

Sobota –  1 grudnia

Critical Gaming | Gry o brexicie, kryzysie migracyjnym i przemocy seksualnej

12:30 Prezentacje wideo: Not Tonight, Cloud Chasers: A Journey of Hope, The Game: The Game, Bury Me My Love

12:50 Prezentacje gier:

– Frostpunk. Miasto, które nie zamarzło, Paweł Miechowski, 11 bit studios (PL)

– Invisible Fist. Niewidzialna pięść wolnego rynku, Jan Cieślar, Failcore (PL)

– Solstice. Społeczność pod kloszem, Agnieszka Mulak, MoaCube (PL)

13:30 Rozmowa z udziałem twórców

 

Gaming the Archive | Gry o rewolucji francuskiej, I wojnie i mitach ludu Iñupiaq

15:00 Prezentacje wideo: Detention, Never Alone

15:10 Prezentacje gier:

– My Memory of Us. Baśń o Holocauście, Mikołaj Pawłowski, Juggler Games (PL)

– We. The Revolution. Sprawiedliwość, polityka, rewolucja, Dawid Ciślak, Polyslash (PL)

– Attentat 1942. Od historii do gry, Lukas Kolek (CZ)

– 11-11. Memories Retold. Głosy żołnierzy Wielkiej Wojny, Francois Rizzo, Digixart (FR) tbc

16:00 Rozmowa z udziałem twórców

 

Games for Health | Gry o depresji, śmierci, psychozie, ale też VR w terapii autyzmu

17:00 Video showcase: Hellblade Senua’s Sacrifice, Anamorphine, Smileyscope

– Em-pa-thy. Jak rozegrać procedury szpitalne, Thomas Lilge, gamelab.berlin (GER)

– Floreo. VR w terapii autyzmu, Sinan Turnacioglu, Floreo (USA)

– Indygo. Zrozumieć depresję, Aleksandra Jarosz, Pigmentum Game Studio (PL)

– That Dragon, Cancer. Miłość silniejsza niż rak, Amy i Ryan Green, Numinous Games (USA)

18:20 Rozmowa z udziałem twórców

 

That Dragon Cancer | Wieczór z Amy i Ryanem Greenami

19:00 Pokaz filmu | Thank you for playing, reż. Malika Zouhali-Worrall, David Osit, 2015, 80 minut

20:15 Rozmowa z Amy i Ryanem Greenami (USA)

 

Warsztaty branżowe

Piątek 10.00 Mastering the Game | Warsztaty MKiDN

Zapraszamy na warsztaty MKiDN o ponownym wykorzystaniu dziedzictwa cyfrowego w grach i systemach wsparcia podatkowego dla twórców gier kulturowych.

Sobota 10.30  Gry jako narzędzie zmiany społecznej | Warsztaty School of Ideas

Warsztaty School of Ideas, podczas których porozmawiamy o tym, co i jak komunikują reguły gier, a następnie, korzystając z tej wiedzy, postaramy się zaprojektować gry planszowe poruszające tematykę społeczną.

 

Warsztaty dla rodzin i dzieci

Sobota 10.00 Pokażę Ci fajną historię | Warsztaty Visual Novel dla dzieci 8–12 lat

Visual Novel to specyficzny gatunek gier niekiedy nazywany cyfrowym komiksem. Podczas warsztatu dzieci zapoznają się z podstawami programowania oraz zyskają punkt wyjścia do tworzenia własnych, domowych produkcji.

 

Sobota 14.00, 16.00, 18.00 Średniowiecze i anatomia z Minecraftem | Warsztaty dla rodziców z dziećmi 8–10 i 10–12 lat

Dzieci wraz z rodzicami będą wspólnie poznawać edukacyjne walory Minecrafta i zgłębiać świat średniowiecznych mitów oraz ludzkiego ciała! Co ważne: to dzieci staną się liderami rodzinnych zespołów.

Sobota o 14.00 (Średniowiecze: 8–12 lat)16.00 (Średniowiecze: 8–12 lat) i 18.00 (Anatomia: 10–12 lat).

 

Game Arcade | Salon gier PC/AR/VR

Usiądź przy komputerze lub załóż gogle VR/AR i samemu zapoznaj się z tytułami, które znalazły się w programie. Na specjalnie przygotowanych stanowiskach udostępnimy cały szereg gier i aplikacji, zarówno już wydanych, jak i wciąż czekających na premierę.

Wałbrzyska 3/5, 02-739 Warszawa, Polska

Grzybu

Komentarze