Festiwal De Musica
Pierwszy dzień tegorocznego Festiwalu poświęcony jest profesorowi Karolowi Bergerowi, światowej sławy muzykologowi i humaniście, który do 1968 roku był mieszkańcem Warszawy. Wykłady i dyskusje dotyczyć będą całej jego twórczości, a zwłaszcza monumentalnej Theory of Art, która w polskim przekładzie Anny Tenczyńskiej ukazała się pod tytułem Potęga smaku w roku 2008. Zwieńczeniem pierwszego dnia będzie wykład profesora Bergera Myśl muzyczna a idee oświecenia oraz koncert klawesynistki Agaty Meissner, która wykona utwory Domenica Scarlattiego.
Drugi dzień festiwalu ma charakter ściśle naukowy – wypełni go międzynarodowa konferencja zatytułowana Muzyka w kulturze oświecenia. Wybitni muzykolodzy, znawcy historii i estetyki muzycznej XVIII wieku ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Polski zastanawiać się będą nad fenomenem oddziaływania twórczości muzycznej na szeroko rozumianą kulturę doby oświecenia w Europie. Muzyka ukazywana będzie przy tym z wielu perspektyw – nie tylko (co oczywiste) jako ważny komponent kultury wysokiej drugiej połowy XVIII stulecia, ale także jako przedmiot powiązany z refleksją ekonomiczną, działaniami ówczesnej dyplomacji czy istotny element steatralizowanych oficjalnych świąt rewolucyjnych we Francji.
Dzień trzeci pomyślany został jako swego rodzaju „szalony dzień muzykologii”. Badacze związani ze stowarzyszeniem De Musica w mini-wykładach bogato ilustrowanych nagraniami opowiadać będą o muzyce klasycznej w taki sposób, by tę muzykę przybliżyć wszystkim zainteresowanym, także tym, którzy nie znają zapisu nutowego i obawiają się (niesłusznie) sztywnej etykiety koncertowej. Jednym z ważniejszych, choć nie jedynym, celem tych wykładów będzie ukazanie muzyki wybranych twórców w perspektywie autobiograficznej, którą artyści ci – często bardzo misternie – „szyfrowali” w swoich partyturach.
Sesja I: 11.00-12.00
11.00 Otwarcie Festiwalu
11.10-11.40 Marcin Gmys: Bachowski kontrapunkt w oczach modernistów przełomu XIX i XX wieku
11.40-12.00 Anna Lubońska: Fuga klasyków wiedeńskich
Dyskusja: 12.30-13.30
Wokół książki Karola Bergera Bach’s Cycle, Mozart’s Arrow: An Essay on the Origins of Musical Modernity (University of California Press, 2007) Karolina Kolinek-Siechowicz, Aleksander Laskowski, Paweł Siechowicz, Kamila Stępień-Kutera, Anna Tenczyńska
Przerwa obiadowa: 13.30-15.00
Sesja II: 15.00-16.30
15.00-15.30 Paweł Siechowicz: Na styku muzyki i malarstwa: fugi Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa
15.30-16.00 Agnieszka Chwiłek: Fuga w twórczości Karola Szymanowskiego
16.00-16.30 Justyna Humięcka-Jakubowska: Polifonia „Ludus tonalis” Paula Hindemitha i cyklu „Preludiów i fug” Dymitra Szostakowicza. Próba porównania
Przerwa: 16.30-16.45
Sesja III: 16.45-18.00
16.45-17.30 Aleksander Laskowski: Fuga jako ucieczka od rzeczywistości: o cyklu „Preludiów i fug” Wsiewołoda Zadzierackiego (wykład z prezentacją muzyczną)
17.30-18.00 Joanna Barska: Fuga a powieść nowoczesna Rozmowa z kompozytorem:
18.00-19.00
Paweł Mykietyn: Fuga dziś
20 listopada, Teatr Królewski, godz. 14.30-18.30
Pasażerka Mieczysława Weinberga – po raz pierwszy w Rosji. Multimedialna prezentacja projektu z Jekaterynburga Prezentacja multimedialna projektu fotograficznego Pasażerka Wojciecha Grzędzińskiego Dyskusja wokół Pasażerki Mieczysława Weinberga Prowadzenie: Aleksander Laskowski
19 listopada, Pałac Myślewicki, godz. 11.00-19.00
- Koncert „Wspólna Niepodległa” na 11 listopada - 7 listopada 2024
- STAND – UP w Lolku! - 20 października 2024
- Festiwal Klasyka Warszawy 2024 - 9 października 2024