PKP zbuduje na Odolanach 25 tysięcy mieszkań

PKP zbuduje na Odolanach 25 tysięcy mieszkań

Xcity Investments, spółka zależna Polskich Kolei Państwowych przedstawiła ogólną koncepcję zagospodarowania terenów kolejowych zlokalizowanych na warszawskich Odolanach, zaledwie 5 minut drogi od centrum miasta.

Rejon Odolan, położonych w południowo-zachodniej części dzielnicy Wola, od lat czeka na rewitalizację. Obecnie jest zdominowany przez zabudowę przemysłową (magazyny, hale fabryczne, pustostany, żwirownie i skupy złomu), tereny niezagospodarowane oraz torowiska kolejowe. Xcity Investments zamierza to w niedalekiej przyszłości zmienić.

Do zagospodarowania jest 160 ha. Plany kolejarzy zakładają, że na 64 hektarach wyrosną nowe osiedla mieszkaniowe. Nie zostaną one jednak wygrodzone od okolicy płotem. Xcity Investments zapewnia, że przestrzeń wokół budynków będzie otwarta dla wszystkich mieszkańców Warszawy. Pierwsze mieszkania mogłyby zostać zasiedlone już w 2020 r. Wartość osiedli może sięgnąć nawet 10 mld zł.

Wokół osiedli na 31 hektarach powstaną parki i zielone przestrzenie. Park Odolany zajmie teren dwa razy większy niż Stadion Narodowy z przyległymi błoniami. Z kolei nowe ulice zajmą 22 ha.

Jednak najciekawszym przedsięwzięciem będzie budowa Centrum Techniki i Komunikacji. Ma to być to jedna z najnowocześniejszych placówek kulturalno – oświatowych w Polsce. Podstawowym składnikiem centrum zostanie Muzeum Kolejnictwa, które wraz z eksponatami zostanie przeniesione z ul. Towarowej. Ma powstać na 27 hektarach. Otwarcie centrum mogłoby się odbyć w końcu 2018 r.

Plan zagospodarowania Odolan przewiduje także budowę na 10 ha centrum rozrywkowo-rekreacyjnego oraz akwenu wodnego, który z otoczeniem ma zająć 4,6 ha.

Pierwszym działaniem, jakie podejmie Xcity Investments będzie zaproszenie do współpracy najlepszych urbanistów i architektów, którzy przygotują koncepcję przestrzenno-użytkową. Następnie projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych. Na jego temat będą mogli się wypowiedzieć również mieszkańcy Warszawy. Dopiero po zakończeniu tego etapu powstanie ostateczna wersja projektu.

– Stworzymy zupełnie nową tkankę miejską – zapewniają kolejarze.

Grzybu

Komentarze